הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז  

 Attention deficit/Hyperactivity Disorderrr

קשב – מושג כללי לתיאור תהליכים הקורים מרגע לרגע ודורשים מאמץ להיצמד אליהם.
תהליכים הקשורים בקליטה, מיון ועיבוד של מידע המתקבל במוח.
כדי שקשב "יקרה" נדרשות יכולות ביצועיות ,
כמו: מסוגלות להתמיד, לארגן את המידע ולשלוף אותו.
התמדת קשב – מושג המתאר את היכולת לארגן קשב לאורך זמן סביב גירוי מטרה,
תוך התעלמות מגירויים אחרים.

הפרעת קשב וריכוז – מהי?

זוהי הפרעה נוירולוגית התפתחותית, מוגדרת כאי רציפות קשב לאורך זמן.
מקורה אורגני והיא נובעת מחוסר איזון כימי במוח.
מהווה כ-10% מכלל האוכלוסייה.
ההפרעה שכיחה יותר בקרב בנים, והיא מלווה את הפרט לאורך כל חייו,
אם כי חלק מהסימפטומים נעלמים.
ההפרעה מלווה לעיתים בהפרעות התנהגות, הפרעות חרדה ובלקויות למידה.
על פי ה- DSM (ספר האבחנה של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית) ,
ההפרעה כוללת את המרכיבים הבאים:
הנמכה בקשב ומוסחות יתר.
אימפולסיביות (קשיי שליטה בדחפים).
היפראקטיביות (פעילות יתר).
מרכיבים אלה עלולים להוות קושי בלימודים, בחיי חברה ובעבודה.
כמו כן קושי בתפקוד ניהולי,
כלומר: בארגון זמן, ביצירת סדרי עדיפויות, בוויסות רגשות, בלקיחת אחריות ועוד.

הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים

במפגש עם מרבית הילדים עליי לציין, שהינם בעלי אינטליגנציה מעל הממוצע, סקרנים, רגישים ויצירתיים.
על פי ה- DSM, מחלקים את ילדי הפרעת הקשב לארבעה תת-טיפוסים:
1.תת טיפוס הלא קשוב בעיקרו (ללא התנהגות מפריעה לסביבה).
2.תת טיפוס היפראקטיבי\אימפולסיבי (התנהגות מפריעה לפרט ולסביבה מבלי שנצפית הפרעה בקשב).
3.תת טיפוס משולב (הפרעה בקשב ובהתנהגות).
4.תת טיפוס לא מובחן (ילדים שאין להם מספיק מאפיינים כדי לקבוע אבחנה,

אך המאפיינים שמתקיימים בהם הם בעוצמה ובאינטנסיביות
שמהווים גורם מפריע לעצמם ו\או לסביבתם).
מרבית הילדים הסובלים מהפרעת ADHD שייכים לקבוצה השלישית (משולב) והרביעית (לא מובחן).
כ-70% מהילדים שיש להם AD(H)D מאופיינים בהתנהגות לא נאותה ולא מסתגלת,
לכן ניתן לאבחן אותם בדרך כלל בגילאים צעירים.
ילדים שלא מפריעים לאחרים, אלה שמדביקים להם את התווית של "המרחף",
אותם מאבחנים בדרך כלל מאוחר יותר.

מאפיינים ותוצאות של הפרעת קשב:

  • טווח קשב קצר – קושי בארגון והתמדת קשב לאורך זמן.
  • מיקוד – קושי להתמיד קשב בגורם רלוונטי, קושי בנטרול של גירויים מסיחים.
  • חלוקת קשב – קושי בהפעלת מספר אזורים תפקודיים במוח בו זמנית,
  • כמו :היכולת להקשיב ולרשום, לפרק ולהרכיב משימות, להעתיק מהלוח…
  • ארגון – קושי לשמור על סדר ורצף של דברים על פי חלוקה קטגורית כלשהי.
  • לפיכך חפצים לא יונחו במקומם ובצורה מטפורית "לא ייכנסו למגירה הנכונה במוח"!!!
  • תחושת זמן – קושי בתפיסה והערכה של זמן.
  • קושי לעקוב אחרי סדרה של הוראות ברצף – יבצעו את ההוראה האחרונה או בכלל לא.
  • קושי לעקוב אחרי שיחה – אם הם מדברים, הם שם, כשאחרים מדברים אינם.
  • קושי בזרימה ושטף של שפה מדוברת או כתובה – מחשבות זורמות במהירות ומציפות מכל הכיוונים ,
  • והילד מתקשה לתרגם אותן למילים (מתקשה להעביר מחשבות מהמוח לפה או לדף).
  • רגישות אסוציאטיבית – הקשב נקטע כשמילה או משפט
  • "מזכירים" להם משהו אחר שהם זורמים איתו…
  • זיכרון מקוטע – לעתים נשלף ולעתים לא.
  • קושי להתחיל, להתמיד ולסיים משימות – לא על רקע של התנגדות או חוסר הבנה.
  • קושי להבחין בין עיקר לטפל או לזהות משפטי מפתח – לא על רקע של חוסר הבנה.
  • מאבד או שוכח חפצים – שזקוק להם לצורך משימות
  • או פעילויות אחרות (משחק, עפרון, ספר, יומן, שעורי בית…),
  • חושב ששם את המחברת בילקוט ולא מבין למה היא איננה…
  • נמנע, לא אוהב או לא מתלהב להיות מעורב במשימות '
  • שדורשות מאמץ שכלי ממושך (דף עבודה, שעורי בית…)
  •  
  •  

הפרעות קשב בקרב מתבגרים (13-20)

בנוסף למאפיינים שצוינו בקרב ילדים, מתווספים:

  • ניהול זמן לקוי – מתקשה בתפיסה ובהערכה של זמן.
  • מתקשה לארגן לעצמו את סדר היום, נוטה לדחיינות, פועל על פי "חשוב" ו"דחוף", נוטה לאחר.
  • נראה משועמם, אדיש וחסר מוטיבציה.
  • נראה עייף, איטי ועצל.
  • נראה שקוע בעצמו או מהורהר.
  • מתקשה לעבור ממשימה למשימה.
  • מרגיש מוצף ממשימות.
  •  

הפרעות קשב בקרב מבוגרים

אין ספק שמבוגרים מתאפיינים כיצירתיים,

אסוציאטיביים, ספונטניים ורגישים לסביבה. יחד עם זאת:

  • נוטים למצבי רוח, אימפולסיביים.
  • מתקשים לקבוע סדרי עדיפויות ולקבל החלטות, לנהל זמן.
  • נוטים לחפש ריגושים וליטול סיכונים.
  • מתקשים לסיים משימות, נוטים לדחיינות.
  • מדווחים על בלגן בחדר ובסביבת העבודה.
  • מתקשים לשמור על קודים חברתיים, ולכן מתקשים להתמיד במסגרות, בצבא ובעבודה.
  • מתקשים בלימודים אקדמיים.
  • נוטים לפרק קשרים זוגיים.
  • מתקשים בתכנון כלכלי.
  • נוטים להתמכרויות; סמים, אלכוהול, קניות וכו'.
  • נוטים לתאונות דרכים.